Jump to content
Dogomania

Budowa wózka (w odcinkach)


Wojtas

Recommended Posts

Pisząc 'elastyczny' nie miałem na myśli amortyzatorów, ale samą konstrukcję.

Doskonale wiem, że ich nie miałeś na myśli. Jednak chciałem Ci pokazać na przykładzie ram rowerowych, że droga w kierunku innego kształtu tylnego widelca zrobionego z bardziej elastycznych materiałów nie sprawdziła się (wyobraź sobie, że w ramie rowerowej brakuje rur idących od mocowania tylnego koła do tego miejsca, gdzie się wkłada sztycę z siodełkiem, a są tylko te poziome rury idące do mufy suportowej i umożliwiają one skok tylnego koła o 5 cm - o tyle się odkształcają).

Opieram się na rowerach, bo po pierwsze trochę o tym wiem, po drugie ramy te są o wiele bardziej "katowane" niż ramy wózków. Dlatego wydaje mi się, że już zastosowanie w wózku amortyzowanego przedniego widelca spowoduje pochłanianie większości drgań. Oczywiście zależy to od zastosowanego w danym widelcu medium tłumiącego oraz od jego skoku oraz od samej geometrii ramy, tzn. od bazy kół (odległości między osiami) i kąta główki ramy (rury, do której wkłada się przedni widelec) - w rowerach to jest ok. 70 stopni.

Patrząc na Twój wózek to po pierwsze masz sztywny widelec, po drugie kąt główki ramy masz mniejszy (liczony od linii widelca do poziomu), czyli amortyzator nie za dobrze by spełniał swoją rolę, po trzecie za dużą masz odległość między osiami.

A jeśli chcesz już jeździć po bardziej ekstremalnym terenie (Górowski po takim jeździ - z Rabki na Turbacz :wink: ), to tylko bujana rama.

Tu masz jeszcze dwa zdjęcia, które znalazłem.

IMG_0639.jpg

IMG_0236.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zh wlasnie zaczynam studiowac Twoj topic i mam zamiar cos tam zmajstrowac, wiec jak nie bede wiedziec to bede pytac :)

a co myslicie o wozku uniwersalnym taka konstrukacja ze powymianie kol na plozy mam y wozek na snieg... czy takie cos ma sens czy sa lepsze sanie ??

Link to comment
Share on other sites

witam!!

Mam takie pytanko; nie znam się na wózkach ale na rowerach mtb i ramach które są wykonane z aluminium. Czy ktoś posiada wózek właśnie z rur aluminiowych?? Czy nie warto zawieźć projekt do MIELCA www.biznes.mielec.pl/bikepol i zbudować lekką a zarazem sztywną konstrukcję?? Czy nie lepiej amortyzować nierówności dobrze dobranym ciśnieniem w oponach oraz przednim amortyzarorem z roweru MTB ?? Wiem że to dośc kosztowne ale ogólnie to nie jest sport tani więc może warto wydać na profesjonalny wózek?? Czszególnie wydaje mi się że ważną rolę odgrywa masa wózka bo na takim dystansie te 10 a może i nawet więcej kilo robi róznicę w czasie i wadze którą psy muszą pociągnąc... Czy ktoś ma takie zdjęcia pro wózków?? jak wogle nazywa się taki wózek?? bo poszukałbym w google. pozdrawiam !!

Link to comment
Share on other sites

Witam!!

Dzięx za taką wyczerpującą odp.

Co do stosowania aluminum to co do mnie przemawia to obniżenie masy, do tego właśnie masa maszera i będzie miało wielki wpływ na czas biegu.

A czy nie dobrze by było pokombinować ze średnicami rur oraz grubością ścianek?? ... bo w sumie można dobrać tak rury alu że równierz bedą amortyzowały. Ale to już techniczne sprawy a ja o tym aż nie mam takiego pojęcia aby się w to wgłębiać.

Co do ciśnienia to czy ktoś właśnie experymentował z kołami?? Lekkie a mocne obręcze, sztywne szprychy, dobre piasty i taki zestaw na oponach z kevlarem o szerokości 2,5" tak jak z tyłu w tym rowerku:

http://www.cyklotrial-mtb.ehost.pl/koxx.jpg

[fota przekracza dozwolone rozmiary --> mod]

I wtedy dobrać ciśnienie w terenie.

Chodzi mi o to że lekki i sztywny wózek, do tego lekkie amocne koła, amortyzator przedni i właśnie trzy koła z amortyzacją (widelec+opony) do tego hamulec tarczowy który skutecznie to wyhamuje, zastanawiam się czy to nie był by sprzętowy No.1 ?? Kilka razy na zawodach widziałem

jak zwykłe wózki się rozpadały ...

Moja wizja wózka wygląda dlatego tak bo kiedyś u nas we Wrocławiu widziałem taki wózek na przyczepce samochodu z Czech sporo się przyglądałem. Specyfikacja:

Rama z rur alu o potężnych średnicach około 50mm na której widniał napis EASTON USA, koła właśnie 19" i te opony 2,5" firmy MONTY, piasty miały spore kołnierze i chyba to były jakieś z roweru BMX, widelec z podwójną półką RST DELTA HI 5, do tego tarczowy hamulec Magura Gustaw. Kierownica jakaś gięta od roweru do DH, przednie koło 26". Zastanawiałem się czy to jest właśnie taki idelany wózek czy poprostu przygotował go jakiś maniak MTB aby nie rozstawać się ze swoimi częsciami z roweru gorskiego... ??

Link to comment
Share on other sites

Ten 'rower' to chyba z przeceny i jakiś wybrakowany? Gdzie on ma siodełko?

Oj Jacek, taki wybitny konstruktor a nie wie ze to jest taki specialny rowerek dla samobojcow...zeby mogli skakac po jakichs murach,skalach i poreczach co dla mnie rowna sie szybszej smierci..albo przynajmniej polamanym konczynom :lol:

PS.MOj brat marzy o takim...czubek... :roll:

Link to comment
Share on other sites

mhm Zh co do pomyslu o daniu tylnich kol pod katem... mhm ciezko by wybrac odpowiedni kat bo on chyba bedzie zalezal od trasy to moze taki maly patent dac koncowke rury do ktorej jest kolo tylnie przymocowane zrobic tuchome czyli... nawiercic dziury odp kata 15* 30* 45* (tak z katami strzelilem) i wkladac do rury druga z kolem i blokowac na bolcu czyms zabezpieczonym... trudno to opisac moze jak bede miec time zrobie rysunek, ale czy to by zdalo egzamic??

Link to comment
Share on other sites

ELO!!!!

a kto mi powie gdzie mozna dostac dobry amortyzator przedni, a przy tym w miare lekki

trzeba sie przejsc po jakis fachowych sklepach rowerowych i pytac sie o wszystki dane techniczne ;)

co do kola to ja mam 26 chyba...

co do wzmacnianych kol to raczej przednie bym wolal mniec wzmacniane poniewaz u mnie najczesciesz rozwalao sie przednie a tylnie mam z Rowerlandu i sie dobrze sprawuja ;)

Link to comment
Share on other sites

Hejka!!

Jesli chodzi o przedni amor to moge pomóc, jednak trzeba ustalić cenę jaką się jest w stanie zapłacić. Kiedyś były dobre i tanie amortyzatory RST np: Mozo PRO, potem lepsza wersja w postaci RST DELTA TL, ewentualnie cięższy ale sztywniejszy RST Hi 5 ...

Link to comment
Share on other sites

ma ktos jakies projekty wozkow... rozchodzi mi sie o 3 kolowe, bo chce zrobic calo sezonowy do uzytku wlasnego w ktorym na zime zamiast kol montuje sie plozy i mozna smigac po lasach i polach :) tylko martwi mnie z czego te plozy zrobic przeciez nie bede jakis nart niszczyl

Link to comment
Share on other sites

Cobra, wybacz, ale absolutnie nie wierzę, aby tak kombinowane wózki (koła wymieniane na płozy) spełniały swoją rolę. Bo, ze zrobić się da, to ja wiem... Wszystko się da... :roll: Ale pytanie, na ile skutecznie.

Taka hybryda, aby była tak samo mocna, sterowna i wytrzymała - musiałaby chyba byc w ostatecznym rachunku warta tyle co sanie i wózek razem wziete... :roll:

Link to comment
Share on other sites

mhm moze i masz racje ale pamietam z dziecinstwa ze miaem takie wlasnie sanki 3 plozowe ktorymi mozna skrecac plozy mozna bylo odkrecac i kola zakladac i nawet spelnialo to swoja role... a taka hybryda nie musi byc do max extrme jazdy tak aby psy przegonic by rozladowac gdzies je sily

Link to comment
Share on other sites

mhm posiwece weekend na projekt i postram pokazac o co mi chodzi bo nie umiem tego dobrze opisac a rysunek wszystko wytlumaczy i nie powino byc niejasnosci... ja sie nadal upieram ze taka hybryda nie rozleci sie a bedzie zdawac egzamin tylko trzeba wszystko fajnie zaprojektowac i obmyslic:) co i jak

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...