Jump to content
Dogomania

Nie wyjmować kleszcza gołą ręką!


mika_białołęka

Recommended Posts

Wyczytałam w internecie niedawno, że kleszcz na skórze pełzając może również zarazić boreliozą i niekoniecznie musi być na niej rana czy wkręcenie się w nią. Po każdej takiej operacji wyciągania kleszcza z psa dezynfekuję od razu ręce, niestety nie używam żadnych przyrządów. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trochę ciężko mi uwierzyć, że można się zarazić boreliozą poprzez zwykłe dotknięcie kleszcza. Borelioza jest chorobą bakteryjną, zakażenie następuje w momencie kontaktu ze śliną lub wymiocinami kleszcza (wg Wikipedii), ale te substancje muszą dostać się do krwiobiegu, żeby zarazić się chorobą. Na pewno możliwe byłoby zakażenie, jeżeli na skórze znajdowałaby się rana (chociaż mało prawdopodobne), natomiast samo dotknięcie kleszcza wydaje się mało logiczną drogą zakażenia. Oczywiście nie jestem lekarzem/osobą z wykształceniem medycznym, żeby być w 100% pewną mojej opinii, jednak ja to widzę w taki sposób.

Link to comment
Share on other sites

Wyczytałam, że bakteria Borelia przemieszcza się w organiźmie nie przez krew lecz głównie przez tkankę łączną czy naczynia krwionośne, lecz w zasadzie we krwi i w innych płynach nie bytuje .Skóra - pod naskórkiem znajduje się tkanka łączna, a jakieś mikropory są dla bakterii do przebycia, tak myślę. Kleszcz krętki te ma nie tylko w żołądku, ale i w śliniankach. Złapany i zaciśnięty w palcach rąk również może wymiotować .

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, IlonaS napisał:

(...) przemieszcza się w organiźmie nie przez krew lecz głównie przez tkankę łączną czy naczynia krwionośne (...) 

Kleszcz krętki te ma nie tylko w żołądku, ale i w śliniankach.

Przeczytaj jeszcze raz pierwsz zdanie, ale ze zrozumieniem - nie przenosi się przez krew, ale przez naczynia krwionośne? A w tych naczyniacg krwionośnych to te bakterie w stanie jakieś nirwany są zawieszone?