Jump to content
Dogomania

DOGOTERAPIA - czy ktos już próbował ?


Daisunia

Recommended Posts

Cześć ! zastanawiam sie poważnie nad zrobieniem z Daisyśki dogoterapeutki , Daisy kocha dzieci , lgnie do nich ..
dlatego postanowilam zrobic z Daisyśki dogoterapeutke .
ale wiem ze do tego potrzebne śa jakieś testy .. kłopot w tym ze ja nie wiem gdzie te testy przeprowadzają .... podobno w Wawie ale ..... troche za daleko ..
czy ktoś ma psa który pracuje , pracował jako dogoterapeuta ?
zdajcie swoje relacje
Pozdrawiam
i czekam na odpowiedz

Link to comment
Share on other sites

Od 2 lat wspólnie z nauczycielami i fizjoterapeutą prowdzę zajęcia z psami (husky) dla dzieci ze Szkoły Życia ( upośledzenie znaczne i głębokie).
Moje psy są po prostu wychowane/wyszkolone i sprawdzone w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi.
Program terapeutyczny układałam razem ze specjalistami oligofrenopedagogiki i fizjoterapeutą. Sama jestem pedagogiem.
Oczywiście psiaki są regularnie odrobaczane, szczepione itp.
Rodzice dzieci wyrażli pisemna zgodę na udział ich pociech w spotkanich z psami. Mamy również opinie lekarskie o braku przeciwskazań to takiej terapii (np. alergia).
Mam już sporą dokumentację zdjęciową, którą ewentualnie mogę przesłać na maila. Pisz co jeszcze chciałabyś wiedzieć :)

Link to comment
Share on other sites

Nie, moje psy nie mają żadnych certyfikatów.
Ja traktuję tę pracę całkowicie jako hobby, działanie dla dobra dzieci z wykorzystaniem naturalnego potencjału moich psiaków :)
Program układa się dla konkretnego dziecka biorąc pod uwagę jego niedomagania fizyczne i/lub umysłowe.
Np. ćwiczenia dla dziecka ze skurczem spastycznym i wadą wymowy będą zupełnie inne niż dla dziecka autystycznego. A dla dzieciaka z zespołem FAS jeszcze inne. Trudno podać konkretny zestaw nie znając potrzeb i stanu danego dziecka.
Z ogólnych ćwiczeń mogę np. wymienić:
nawiązywanie kontaktu wzrokowego, śledzenie ruchów psa, naśladowanie ruchów psa /czworakowanie, siad, leżenie/, nazywanie po imieniu -> przywoływanie, karmienie smakołykami, głaskanie, czesanie, dotykanie i nazywanie części ciała, rozpoznawanie i nazywanie kolorów /różnego umaszczenia, barwy nosa, oczu/, rozróżnianie temperatury /ciepłe poduszki łap, zimny nos/, rozróżnienie faktur /miękkie futro, szorstki język, śliski nos, ostre/twarde pazury itp/ i wiele innych.
Z dziećmi głębiej upośledzonymi fajnie wychodzą takie ćwiczenia jak np. tulenie się i słuchanie bicia serca oraz zabawy naśladowcze :)
Każde z ćwiczeń ma oczywiście uzasadnienie i czemuś służy np. nawiązaniu kontaktu z otoczeniem, rozluźnieniu mięśni, doskonaleniu sprawności manualnej, rozwijaniu mowy, wzbogacaniu słownictwa itd.

Link to comment
Share on other sites

Acha, jeśli chodzi o sprawy organizacyjne to jeden pies nie pracuje zwykle dłużej niż 15 minut w jednej serii z 1-2 dzieci. Po 10-15 minutach przerwy kolejna seria ćwiczeń. Psy starsze "znoszą" do 4 serii ćwiczeń w danym dniu. Młodsze często mają dość po 2 seriach.
Każdy pies ma swojego opiekuna, który nadzoruje jego zachowanie w trakcie pracy. Ćwiczenia dobiera i prowadzi fizjoterapeuta.
W grupie dzieci, które mają dobry kontakt z nauczycielem i psami, możliwe są zajęcia zbiorowe tzn. 3-4 psy + 10 dzieciaków.

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście, że łatwiej zacząć z dziećmi "normalnymi" zwłaszcza jeśli nie ma się przygotowania pedagogicznego :) Ja też czasem wchodzę do przedszkoli z zajęciami "Pies przyjaciel człowieka", w czasie których dzieciaki dowiadują się o tym jakie potrzeby ma pies, jak się z nim bezpiecznie bawić, jak zachować się w przypadku spotkania z psem agresywnym, po czym można poznać, ze pies może mieć złe zamiary itp.
Po takiej porcji informacji następują zabawy z psami, karmienie, pielęgnacja, spacerowanie i inne według potrzeb i oczekiwań dzieci i nauczycieli. Do takich zajęć są jednak potrzebne również psy innych ras tzn. takie, które np. potrafią okazać agresję, zaatakować pozoranta.

Link to comment
Share on other sites

[quote name='SH']Oczywiście, że łatwiej zacząć z dziećmi "normalnymi" zwłaszcza jeśli nie ma się przygotowania pedagogicznego :) Ja też czasem wchodzę do przedszkoli z zajęciami "Pies przyjaciel człowieka", w czasie których dzieciaki dowiadują się o tym jakie potrzeby ma pies, jak się z nim bezpiecznie bawić, jak zachować się w przypadku spotkania z psem agresywnym, po czym można poznać, ze pies może mieć złe zamiary itp.
Po takiej porcji informacji następują zabawy z psami, karmienie, pielęgnacja, spacerowanie i inne według potrzeb i oczekiwań dzieci i nauczycieli. Do takich zajęć są jednak potrzebne również psy innych ras tzn. takie, które np. potrafią okazać agresję, zaatakować pozoranta.[/quote]
ja myśle ze do wiosny 2006 zbiore wszystkie potrzebne informacje ;)
przeslij mi na email fotki ([email protected])

Link to comment
Share on other sites

Ja też trochę zajmuje się szeroko pojętą dogoterapią :wink:
Moja rada jest taka:
Nie każdy pies nadaje się da każdego rodzaju terapii.
Pies energiczny, żywiołowy, chętny do zabawy nie będzie dobrze sie sprawdzał przy pracy z ludźmi nerwowymi, bojaźliwymi (np. autyzm). Będzie natomiast świetny przy osobach z porażeniem mózgowym i różnego rodzaju problemami ruchowymi, gdzie inicjatywa musi wyjść od psa.
Musisz doskonale poznać własnego psa, nawiązać z nim nić porozumienia. Pies musi ci niemal całkowicie ufać, bo wtedy bez oporów będzie chciał pracować i będzie starał się robić to jak najlepiej - dla ciebie :wink:
Życzę powodzenia :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...